hyvinvointia ja elinvoimaa vapaisiin vuosiin
Archives
web_Maikki_DSC_0009

Maikki Jokela

web_Maikki_DSC_0024

on ahkera liikkuja

Kuusikymppinen Maikki Jokela on treenannut ja ollut kova liikkumaan aina. Siirryttyään viettämään vapaita vuosia Maikki on panostanut uudella tavalla liikuntaharrastuksiin ja hyvinvoinnin ylläpitoon. Hän on jo huomannut ikääntymisen tuomat muutostarpeet esim. lihaskunnon ylläpitämiseen ja vahvistamiseen. Avuksi ja sparraajaksi on löytynyt Personal Trainer Energiavirta JP:n Jaana Puolakka, jonka kanssa on tehty myös ravintoremontti. Terveydenhoidossa Maikki jo pitempään kääntynyt luontaishoitajien puoleen.

Vapaita vuosia on edeltänyt 22 vuoden mittainen ura pankissa. Tämän jälkeen maalta kotoisin olevalla eläinrakkaalla Maikilla oli lemmikkitarvikeliike kahdeksantoista vuotta. Liikeidea perustui koirien raakaruokaan ja homeopatiaan, mikä oli aikanaan jotain aivan uutta. Liikkeestä luopumista Maikki kypsytteli rauhassa ja päätös syntyi kun jatkajaksi löytyi samaa toimintafilosofiaa noudattava yrittäjä. Yrittäjävuosinaan Maikki oli ystävystynyt lemmikkivaateyritystä pyörittäneen Jaana Puolakan kanssa. Jaana oli luopunut yrityksestään ja kouluttautunut Personal Traineriksi ja ravintovalmentajaksi. Ystävien yhteistyötä jatkettiin nyt uudelta pohjalta. Maikista tuli Jaanan asiakas ja Jaanasta Maikin luottovalmentaja liikuntaan ja ravintoon liittyvissä asioissa.

web_Jaana_DSC_0030web_Maikki ja Jaana_DSC_0015web_Maikki ja Jaana_DSC_0012Energiavirran salilla Maikki liikkuu ja harjoittelee Jaanan kanssa yhdessä kolme kertaa viikossa. Harjoitusajat on sovittu kuukausiksi eteenpäin. Harjoittelu on yksilöllisesti ohjattua ja monipuolista. Liikkeet tehdään useimmiten omalla painolla. Toisinaan keskitytään venyttelyyn. Kyllästymään ei pääse, kun erilaisia välineitä vaihdellaan monipuolisesti. Sykemittaria käytetään aina treenatessa. Harjoittelun pohjana on alussa tehty lähtötason kartoittanut peruskuntotesti. Testit tehdään puolen vuoden välein. Tämä on osoittaunut hyvin palkitsevaksi ja kannustavaksi, kun tulosta syntyy ja edistymistä tapahtuu. Aiemmin kipuilleet polvet ovat systemaattisen treenauksen ansiosta nyt hyvässä kunnossa. Varsinaista laihdutustavoitetta ei ole asetettu, sillä paljon liikkuvalla paino pysyy aika hyvin hallinnassa.

Iho-ongelmien takia Maikki päätyi muutama vuosi sitten ruokavalion muutokseen, joka tehtiin yhdessä Nitta Lusin( Ravintopiste Pippuri) kanssa. Proteiinia lisättiin. Viljat ja maitotuotteet pois. Lihaa Maikki ei ole koskaan syönyt paljoa, kanaa, kalaa ja kalkkunaa enimmäkseen. Pääosaan ovat tulleet ihanat kasvikset ja juurekset. Aamulla keitellään gluteiiniton hirssipuuro, joka on hyvää vatsalle ja jossa on runsaasti kalsiumia ja B-ryhmän vitamiineja. Puuron kasa kuluu runsaasti erilaisia marjoja. Pikapuurot saavat Maikilta tuomion: kuollutta viljaa! Samoin kaurapuuro, joka kehittää limaa. Maikki ihmetteleekin, miten sitä syötetään liian paljon laitoksissa sänkypotilaille, jotka sitten kärsivät limaisuudesta.

Terveyttään Maikki ylläpitää homeopatian ja kiinalaisen lääkinnän keinoin, jotka hän on hyviksi oivaltanut ja joita hän mielellään suosittelee muillekin.

Viisi kertaa viikossa hän kävelee noin kuuden kilometrin tunnin kestävän aamulenkin yhdessä ystävänsä kanssa ja viikonloppuisin miehensä kanssa.apa on juurtunut jo lapsuuden koulumatkoilta ja vuosia jatkuneiden neljän koiran vaatimien ulkoilutusten ajoilta. Kävelykunto on tarpeen pariskunnan harrastamilla kaupunkilomilla, joilla kävellään paljon. Matkailusta halutaan nauttia hyväkuntoisina vielä ainakin reilut parikymmentä vuotta! Matkailun lisäksi mieltä virkistävät puutarhahommat, hyötyliikunta ja musiikki. Aivojumppaa tulee ristisanatehtäviä tehdessä ja erilaisia muistipelejä pelatessa.

Maikki Jokela tuntee nyt voivansa hyvin ja jaksavansa vielä aiempaakin selvästi paremmin. Vapaus maistuu työelämän pyörteistä itsensä vapauttaneelle Maikille.

Toivon jutun kannustavan muitakin hyvän kunnon ylläpitoon ja kehittämiseen sekä hyvinvointia lisäävän ruokaremontin tekemiseen. Minua Maikin esimerkki kannusti lähtemään entistä pontevammin aamulenkille ja kaurapuuron vaihtamiseen hirssipuuroon. Pienilläkin muutoksilla päästään eteenpäin. Lapsuuden ja nuoruuden liikuntaharrastukset ja tottumukset kantavat mainiosti myös eläkevuosiin. Lähtötaso on hyvä ja liikkeiden hahmottamiskyky verissä. Niistä voi jokainen olla kiitollinen.

Kuvat haastateltavasta Terttu Häkkilä.

Suuntana100.fi -sivuilta löydät jutun myös Energiavirran Jaana Puolakasta.

Yhteyksiä:
Energiavirta JP Jaana Puolakka, Lahti, puh. 0400 8300 092, http://www.energiavirtajp.fi/

Kiinalainen Lääkintä, Nina Haavisto, Lahti, puhelin 0400 846 707, http://www.ninahaavisto.fi/

Homeopaatti Pia Koivulehto, Lahti, puh. 0500 616631, http://hoitoladiskus.fi/

OLISI MUKAVA SAADA PALAUTETTA KIRJOITUKSESTA!

KERRO MEILLE MIELIPITEESI LUKEMASTASI

Juttu, jonka luin? Kirjoita nimi tai kopioi osoite yläpalkista.

Mitä mieltä olit?

Sähköposti

Kun haluat liittyä jäseneksi, löydät liittymislomakkeen Yhteydet-välilehdeltä.

Hienoa jos voit jakaa tämänEmail this to someoneShare on Facebook

Vastaa

Kerro sivustosta kavereillesi
Email this to someoneShare on Facebook
Kirjoitukset lajiteltuna