hyvinvointia ja elinvoimaa vapaisiin vuosiin

Lonkkanivel on alkanut ilmoittelemaan mahdollisesta nivelrikosta. Lonkassa on kipua kun olen nostellut raskaita taakkoja. Aika-ajoin lonkka tuntuu pettävän. Kävin kerran jo lääkärissäkin asiasta ja aika fysioterapeutille on varattu.

Nyt mietityttää mitä voisin itse asialle tehdä, jotta vaiva parantuisi tai jotta ainakin voisin ennaltaehkäistä mahdollisen nivelrikon etenemistä.

Luin juuri huolellisesti jostain mukaan nappaamani Suomen Nivelyhdistyksen oppaan ”Kumppanina nivelrikko – Näin tulen toimeen”. Löytyihän siitä monta vinkkiä, joita yritän nyt ainakin osittain soveltaa.

Alleviivasin ensimmäiseksi kohdan: ”Nivelen liikkumattomuus aiheuttaa nivelrustossa pehmenemistä, mutta ei varsinaista nivelrikkoa. Nivelruston ominaisuudet palautuvat jotakuinkuin entiselleen, kun niveltä aletaan uudelleen liikuttaa.”

Johtopäätös: Olen laiminlyönyt harrastamaani joogaa jo usean kuukauden ajan. Nyt on viimeinen hetki aloittaa joogaharjoitukset, joilla nivelten liikkuvuutta voidaan ylläpitää ja parantaa.

Toinen huomioimani pointti oli: ”Painon pitäminen kurissa on yksi tärkeimmistä nivelrikon ehkäisyä ja hoitoa edistävistä toimista.”

Johtopäätös: Painoni on vapaina vuosina selvästi alempi kuin stressaavina työvuosina, mutta nivelrasituksen kannalta jo kymmenen prosentin painonpudotus vähentäisi kipua ja parantaisi liikkuvuutta. Joten lisähuomio ravinnon määrään ja laatuun on tarpeen, jotta paino vielä jonkin verran laskisi. Liikkumista pitäisi vähän lisätä kun terveydellisiä hyötyjä tuottavaan laihtumiseen tarvitaan runsaat neljä tuntia kohtalaisesti kuormittavaa liikuntaa viikossa. Minulla sopivia liikuntamuotoja ovat hyötyliikunnan lisäksi kävely, uinti, vesijumppa ja kuntosali joogan lisäksi.

s100-walk-gc_dsc_0066 s100-walk-gc_dsc_0065

Kolmas huomio kiinnittyi nivelrikon diagnostisointiin. ”Nivelkipu on diagnoosiin vaadittava pääoire. Lisäksi lääkäri arvioi liikkumiskykyä, nivelten liikkuvuutta ja lihasvoimaa. Diagnoosi varmistetaan röntgenissä tai varhaismuutokset herkimmin magneettitutkimuksessa.”

Johtopäätös: Koska en taida vielä päästä jatkotutkimuksiin, aion mennä omalla kustannuksella magneettikuviin. Kuvista saan mahdollista lisäpotkua ennaltaehkäisevään toimintaani ja myös todistusaineistoa hoitoon pääsyyn sitten, kun tarve tulee.

Neljäs asia oli oppaassa mainittu henkinen hyvinvointi: ”Henkinen hyvinvointi on tärkeä kivun hallinnassa. Kiinnitä huomio mielekkääseen tekemiseen. Kokeile rentoutumismenetelmiä.”

Johtopäätös: Suuntana100 hyvinvointiyhteisön rakentaminen ja Suuntana100 Onnistujien kohtaaminen ovat avainasemassa siinä, että koen elämäni merkitykselliseksi. Tosin joskun innostun niin, että liikunta unohtuu. Tauot ja liikkumaan lähtö on priorisoitava paremmin!

Viidenneksi oppaassa annettiin ohjeita teemalla ”Liikettä lääkkeeksi”. Ihminen on luotu liikkumaan ja liikunta on halpa lääke. Oppaassa sanotaan, etteivät ikääntyminen ja nivelrikko ole este voima- ja lihaskuntoharjoittelulle. Oppaassa kehotetaan hankkimaan ohjausta liikkumiseen ammattilaisilta. Fysioterapeutit ovat parhaita ammattilaisia suunnittelemaan harjoitteluohjelman yksilöllisesti tai pienryhmissä.

Johtopäätös: Sain lääkäriltä lähetteen fysioterapeutille ja nyt oikeasti varasin ajan. Yritän soveltaa myös oppaasta löytyviä jumppaohjeita.

Oppaassa on tietoa myös kivun lääke- ja leikkaushoidosta. Oppaan nettiversion löydät osoitteesta nivelopas.fi

Suosittelen myös lukemaan kokemuskouluttaja Marjatta Kaurasen Suuntana100 Onnistumistarinan elämästään fibromyalgian ja kipujen kanssa.

Välittäminen on Suuntana100 arvoista ehkä tärkein. Välitetään itsestämme ja tehdään tekoja oman hyvinvointimme ja terveytemme puolesta.

Suuntana100 niin hyvin kuin suinkin – hyvinvointia ja elinvoimaa vapaisiin vuosiin

Jutun kirjoitti Suuntana100 ry:n perustaja ja toiminnanjohtaja Terttu Häkkilä, joka jakaa blogikirjoituksissaan vinkkejä hyvinvoinnin ja elinvoiman edistämiseksi.

Hienoa jos voit jakaa tämänEmail this to someoneShare on Facebook
Kerro sivustosta kavereillesi
Email this to someoneShare on Facebook
Kirjoitukset lajiteltuna
Archives