hyvinvointia ja elinvoimaa vapaisiin vuosiin

Monthly Archives: tammikuu 2015

Terttu HäkkkiläTerttu Häkkilän kouluaika vuoteen 1973 meni kiitettävästi, kuten myös opiskelut, joista hän valmistui ekonomiksi Tampereelta 1976. Onnea lisäsi vuonna 1975 solmittu avioliitto sekä tyttären syntymä. Tämän jälkeen alkoi työura OKOn taloudellisessä sihteeristössä, jonne kesätyön jälkeen Terttu kertoo menneensä haastatteluihin ”väkisin”.

OKOsta hän siirtyi toimittajan palvelukseen Nokia Dataan, joka jo siihen aikaan myi nykyisiä pilvipalveluja vastaavia uusia ratkaisuja. Työ oli kivaa ja myyntipainotteista. Sieltä Terttu siirtyi 1984 koulutuspäälliköksi Amer-yhtymän uuteen mikrokoulutusyksikköön, jossa edelläkävijöinä koulutettiin yritysjohtoa uusien ja uudenlaisten pc-työkalujen käyttöön. Continue reading

P(c) KKVRitkäaikainen haaveeni talviuinnista toteutui, kun mutainen pihalampeni puhdistettiin uimakuntoon. Talviuinti alkoi kylmäuintina ja jatkuu nyt lammen jäädyttyä avantouintina. Uintia varten sahattiin jäähän avanto ja siihen kansi estämään sen jäätymisen.

Uimaan kipaisen kylpytakissa uimatossut jalassa ilman saunaa. Virkistävän pulahduksenuskon parantavan vastuskykyäni, poistavan stressiä kehostani, polttavan rasvaa, lisäävän onnellisuushormonien tuotantoa ja lievittävän astmaani. Aamuisen spurtin jälkeen on itsetuntokin vahvistunut.

Talviuinnin tutkittuja hyvinvointivaikutuksia on paljon

  • kylmäkaraisu voimistaa puolustusjärjestelmää ja parantaa siten vastustuskykyä
  • kylmä kiihdyttää verenkiertoa ja pitkällä tähtäimellä verenpaine alenee
  • aineenvaihdunta kiihtyy, kaloreita palaa ja ylimääräista rasvakerrosta poistuu
  • keskittymiskyky paranee
  • väsymyksen tunne vähenee, yöunen laatu paranee
  • endorfiinit rullaavat ja hyvänmielen hormoonit valtaavat kehon
  • luonnon oma kipulääke
  • pelon voittaminen vahvistaa psyykkisiä voimavaroja ja antaa itseluottamusta
  • hiukset ja iho vahvistuvat.

Vaikutukset saat jatkuvalla ja säännöllisellä uimisella.

Kylmäuinti kannattaa aloittaa vähitellen syksyllä. Vedessä oloaikaa pidennetään sietokyvyn ja oman tuntemuksen mukaan kastautumisesta muutamiin minuutteihin. Suomen Ladun sivuilla on paljon tietoa talviunnista ja uintipaikoista. Monissa uimahalleissa ja kylpylöissä on kylmäallas. Liittymällä avantouintiseuraan voit päästä mukaan hyvinvoinnista ja terveydestä innostuneeseen yhteisöön. Järviä ja merenrantoja meillä Suomessa riittää. Avannon voi tehdä omaan mökkirantaan. Sinua lähellä olevia avantouintipaikkoja voit etsiä täältä:

http://www.suomenlatu.fi/suomen_latu/talvilajit/talviuinti/
http://www.avantouinti.fi/ 

Jutun kirjoitti Terttu Häkkilä. Kuvat Kari Raita.
Olemme tuottaneet tästä myös videon, joka löytyy YouTubesta.

Pekan työelämätarina alkaa jo lukioajoilta, jolloin hän kertoo olleensa töissä “koko ajan”. Kaikki kesät menivät samoissa kiinteistönhuoltohommissa. Yksi pesti oli sairaalan talonmiehen tuuraajana. Töitä riitti myös talviaikoina iltaisin ja viikonloppuisin. “Kokemus työntekemisestä on tärkeää. Raha mahdollisti itsenäisen päättämisen hankinnoista ja asioista”, toteaa hän nyt 63-vuotiaana.

Haave opettajan työstä kariutui viiden viikon opettajan tuuraukseen, jossa selvisi, ettei työ vastannutkaan unelmia.

Armeijassa tapahtui tulevan työelämän kannalta tärkeä herääminen, kun Pekalle selvisi, että tietokoneala on yksi vaihtoehto. Kiinnostus ja kipinä syttyi. Continue reading

Helena Kivistö-Hirvinen_työelämätarina_webHeti alkuun Helena toteaa olevansa käsillä-tekijä, jonka oma ydinalue on ollut selvä nuoresta asti. Helena oppi äidiltään ompelutöitä jo lapsena. “Halusin oppia kutomaan kangaspuilla. Yliopisto-opiskelut eivät kiinnostaneet. Ura- tai palkka-asiat eivät tuntuneet tärkeiltä. Siihen aikaan urasuunnittelu oli pintapuolista.”

Heinolassa kotiteollisuuskoulussa Helena koki löytäneensä oikean alan. Tämän jälkeen Helena hyväksyttiin yhdessä toisen hakijan kanssa todistuksen perusteella opiskelemaan Hämeenlinnaan Wetterhofille, jonne oli erittäin vaikea päästä.  “Onnenkantamoinen! Tunne on edelleen sama”, toteaa Helena. Opiskelut sujuivat alkuun hyvin. Äidin ennenaikainen kuolema 63-vuotiaana vaikutti 23-vuotiaan Helenan opintoihin niin paljon, että arvosanat tilapäisesti laskivat. Continue reading

Suurlähettilas Bruce OreckSuurlähettiläs Bruce Oreckin puheenvuorosta Lahden DuuniExpo -tapahtumassa poimin muutamia pointteja, joita sovelsin yhdistyksemme Suuntana100 ry:n toimintaan.

Oreck painotti luovuuden olevan ensimmäinen ja tärkein menestystekijä! Toinen tulevaisuuden merkittävin osaamisalue ovat sosiaaliset taidot, kyky tulla ihmisten kanssa toimeen. Liiketoimintaa on tehtävä ihmisiltä ihmisille (H2H) ei enää yrityksiltä yrityksille (B2B) tai yrityksiltä kuluttajille (B2C).

Oreck: Markkinointi on tarinoiden kertomista.

Terttu: Suuntana100 yhdistyksen tarkoitus on vaikuttaa vapaita vuosia viettävien hyvinvoinnin edistämiseen tavoitteena mahdollisimman pitkä ikä. Peruspilariksi olemme valinneet juuri tarinat. Kerromme kannustavia esimerkkejä onnistujista tarinoilla, joita jaamme sosiaalisen median keinoin. Tarinat myös muuttavat yleisiä käsityksiä eläkeikäisistä ihmisistä myönteisemmiksi. Oreckin puhe antoi varmuutta ja intoa jatkaa valitsemallamme tiellä. Continue reading

Ilmaisia webinaarioita,  luentoja, joita levitetään internetin avulla,  on tänä päivänä tarjolla paljon. Melkein kaikki tilaisuudet nauhoitetaan ja niitä voi seurata reaaliajassa tai nauhoitteina tapahtumien jälkeen. Olen hämmästellen seurannut kansainvälisiä luentoja älypuhelimellani kotisohvallani. Esa Saarisen luentoja Aalto yliopistossa olen kuunnellut lumoutuneena ja kiitollisena. 

Biohakkerit on mielenkiintoinen porukka, jota kannattaa seurata kaikkien, jotka
haluavat vapauttaa todellisen potentiaalinsa ja päivittää työn, mielen, unen, liikunnan ja ravitsemuksen teknologisin ja biologisin apuvälinein”. Biohakkerit ovat julkaisset käsikirjoja sähköisinä e-kirjoina. Biohakkerit.fi -sivuilla voit ilmoittautua webinaarioihin, joita pääset kuuntelemaan, kun Sinulla on internet-yhteydellä varustettu mikrotietokone, tablettitietokone tai älypuhelin ja sähköpostiosoite. Sivuilla voit tilata käsikirjoja, uutiskirjeen itsellesi, lukea blogia ja vilkaista podcasteja. Pidetään itsemme ajantasalla hyvinvointimme ja terveytemme edistämiseen ja ylläpitoon tarjolla olevista teknologisista ja biologisista apuvälineistä. Ne voivat olla avainasemassa Suuntana100 -matkallamme.

Asun maalla kaukana metropoleista, joissa kiinnostavat ja ajankohtaiset luennot ja esitykset pidetään. Rahastakin olen tarkka, joten vältän turhaa matkustamista ja osallistumista maksullisiin tilaisuuksiin. Oppiminen on kuitenkin edelleen tärkeää ja siihen kannattaa ehdottomasti panostaa elinikäisen oppimisen periaatteella. Puoli tuntia uuden oppimista päivässä vaikka heti aamutuimaan virkistää ja antaa uutta ajateltavaaa. Minulla on tullut tavaksi lukea kirjoja, lehtiä, blogeja, Facebookia yms. tiedon lähteitä parikin tuntia päivässä. Vuositasolla tämä tekee jopa seitsemänsataa tuntia. Näin toivon kehittyväni vuosien saatossa hyvinvointiin ja pitkän laadukkaan elämän saloihin perehtyneeksi asiantuntijaksi. Kansainvälisten luentojen seuraaminen auttaa myös kielitaidon ylläpitämisessä, mihin muuten ei enää tarjoudu niin paljon mahdollisuuksia.

Löydät varmasti Sinulle mielekkäisiin aiheisiin liittyviä sekä kotimaisia että kansainvälisiä luentoja. Aloita vaikka alla olevista linkeistä.

Linkit:

http://biohakkerit.fi/tilaisuus/webinaari-ravinnon-biohakkerointi-15-1/
http://biohakkerit.fi
http://www.esasaarinen.com/node/86

Kirjoitukset lajiteltuna